THURØ 33 KLUBBEN   




Vand i roret?
Er der nogen der ved, om der normalt står vand i roret, når båden er i søen?
Fandt et lænsehul i bunden af roret - og jeg vil gerne vide om dette hul skal være forseglet eller ej.

"Stjanne" af Middelfart,  Søren Riis, e-mail srr@bhj.dk
Fra Walsted har vi modtaget:

Der skal ikke være noget hul!
Det er sandsynligvis boret fordi der er kommet vand i roret.
Efter vandet er tappet af skal hullet lukkes igen med epoxy.
Men da der åbenbart er kommet vand i igen, må der være en lækage et eller andet sted.
Prøv at sætte trykluft på, hvis der er en lækage vil det vise sig med det samme, vandet vil sprøjte ud.
 
Fra Niels Roos, som selv har haft problemet med roret engang, har vi modtaget:

Roret er bygget af rustfrit stål og det er jo (desværre) ikke muligt at
komme til alle svejsninger fra begge sider.
En ensidig rustfri svejsning kan, når uheldet er ude, blive utæt således at
der siver vand ind i roret. Det betyder ikke noget i sig selv, men 33'eren
skal ikke være tungere agter end højst nødvendigt.
Bor et 5 mm hul dybest i roret og skær 6mm gevind. Hvis der ikke kommer
vand, eller måske bare nogle dråber kondensvand, kan en skrue (A4) isættes
med noget pakmateriale. Der findes skruer med et stort flat hoved, så kan
tætning udføres med en O-ring således at fremtidig kontrol bliver nemmere.
Kommer der større mængde vand ud af roret, må der være en læk.
Isæt en rørstuts i 6 mm hullet. Stutsen skal med fittings tilpasses en stuts
fra en kompressor. Tryk op til 0,25 bar (det er det tryk søfartsstyrelsen
bruger til f eks. bændstoftanke). Trykket skal kunne opretholdes med en
ventil og det skal være muligt, helt sikkert, at holde trykket omkring de
0,25 bar. Pas på, en almindelig kompressor kan give op til 8-10 bar og det
vil helt sikkert få roret til at bule ud, eller sprænges.
Gå alle svejsninger efter med sæbevand, selv den mindste læk vil vise sig
ved at der dannes bobler. (Sæbevand som børn bruger til sæbebobler er meget
velegnet.
De fleste steder vil en læk kunne slibes og svejses. Hvis lækken er på et
meget utilgængeligt sted vil løsningen være at fylde roret med PU-skum. Bor
et 8,5ø mm hul højest muligt, skær 1/8" rørgevind. Fyld roret med skum fra
byggemarkedet. Vent en dag, så skal der helst svelle skum ud af hullerne i
roret, ellers efterfyld. Skru en prop i hullet, slib og jævn ud med epoxy.
Det nederste hul forsynes med prop som ovenfor angivet.
Skum i roret vil også hindre at en "sprællemand" giver lyd fra sig når
kraftig belastning på roret veksler fra stb til bb.
(Jeg har selv haft det problem, er der andre der kender det?)

Sidste nyt, 30. jan:: Hos Walsted er de enige i arbejdsgangen, men vil ikke
anbefale løsningen med skum.
Måske fordi fremtidig svejsereparation bliver umulig.

Maling af roret?
Mit forholdvise nye ror har jeg slebet fint, affedtet og forbehandlet med Hempels Light Primer og derefter anvendt bundmaling VC 17.  - Ved sæsonens afslutning hænger det hele i laser, og med med en spartel kan det nemt  skrælles af.
Ved forespørgsel hos Hempel mente man, at jeg gjorde det rigtige men at det ikke var usædvanligt, at det faldt af alligevel!

Hvad gør I andre?

"Carin", Jørgen Andreasen,  e-mail  jamon@stofanet.dk
Primer til roret:

Det er ret begrænset, hvad der er  kommet af tilbagemeldinger, men  Walsted oplyser at de  mest bruger Hempels Light Primer, og engang imellem Awigrip primer - Hull Guard, men det er hundedyrt.

Også et par medlemmer anvender Hempels Light Primer, eller  VC Tar2, som er anbefalet til VC 17.
Grovslibningen af roret er vigtig for vedhæftningen.
Jesper Nielsen, SMILLA, har lavet en rorpindsaftrækker som vist. Den er lige til at sætte på rorstammen under rorpinden og ved at skrue på bolten løsnes rorpinden nemt.
Kontakt Jesper, hvis du vil låne den. Telefon 40743340
CMS med søgemaskineoptimering og ehandel